RETUL
Show Menu

Waarom een BikeFit

Het nut van een bikefit laat zich het meest makkelijk uitleggen door een ander voorbeeld te gebruiken. Wanneer je hardloopschoenen gaat kopen dan laat u zich goed in adviseren. Dat gebeurt dan vaak d.m.v. een loopanalyse met video, er worden verschillende modellen getest en gepast en uiteindelijk valt de keuze op het meest geschikte en best passende model bij uw fysieke eigenschappen. Dit noemen we een ‘process-driven’ manier van aanschaf.

PROCES DRIVEN BUYING

Een racefiets wordt in negen van de tien gevallen gekocht op emotie, op kleur, op de gebruikte onderdelen en/of omdat er een bekende top wielrenner op rijdt. Niet op basis van pasvorm, op basis van uw eigen fysieke eigenschappen of omdat de fiets goed past bij uw doelstelling. Helaas is een fiets alleen een heel stuk duurder dan een paar schoenen en komt men achteraf soms zeer bedrogen uit. Want net als bij hardloopschoenen heb je fietsen in verschillende maten, maar de ene schoenmaat 42 is de andere niet. Bij fietsen geldt hetzelfde, de ene maat 56 is de andere niet. Niet bij verschillende merken, niet binnen 1 merk en soms zelfs niet eens binnen 1 model. Bijvoorbeeld een Trek Madone bestaat in een H1, een H2 en soms zelfs een H3 pasvorm.

Dus 3 x een maat 56 Madone die alle drie een andere pasvorm hebben. En welke gaat er dan het beste passen? Hoe bizar het nu ook klinkt velen kopen op deze wijze hun fiets. We noemen dit een ‘product-driven’ aanschaf.

PRODUCT DRIVEN BUYING

De aanschaf is vaak compleet gericht op het product en men gaat er van uit dat het wel gaat passen omdat de zadelhoogte wat aangepast kan worden en het stuur nog wel een beetje versteld kan worden. Maar hoeveel en wat is vaak onduidelijk. En hoewel fietsen in eerste instantie een minder blessure gevoelige sport lijkt kan dat vies tegenvallen. Een verkeerd afgestelde of een fiets die niet past kan voor zeer vervelende klachten en blessures zorgen. Dat komt omdat op het moment dat u op de fiets stapt je ‘vastgeketend’ zit binnen de afstelling van de fiets die bepaald wordt door de zadelhoogte, de stand van de schoenplaatjes, de stuurhoogte en de afstand naar het stuur. Wanneer 1 van de genoemde afstelling niet juist is dan kan dit al voor specifieke fietsklachten zoals nek-, schouder-, rug-, heup-, knie-, enkel- en zelfs voetklachten geven. Hierbij wordt ook vaak vergeten dat u binnen deze positie per minuut ongeveer 90 keer dezelfde beweging maakt -het laten ronddraaien van de pedalen-  en dat soms uren achter elkaar. In dat perspectief gezien is het helemaal niet raar dat er zoveel fietsers rondrijden met klachten. Vaak onnodig en door onwetendheid bij aanschaf van de fiets veroorzaakt. In de meeste gevallen kan middels een bikefit / fietsmeting vaak aan het licht worden gebracht waardoor er klachten aanwezig zijn en kan met aanpassingen er een hoop worden verbeterd. Maar voorkomen is beter dan genezen en het is daarom ook veel verstandiger om eerst te laten meten welke positie bij uw eigen fysieke eigenschappen haalbaar is en past bij de doelstelling en dan te bekijken welke fietsen bij die positie passen. En met het meten wordt niet bedoeld even het bekende boek tussen de benen om de zadelhoogte te bepalen, maar daadwerkelijk fietsen op een positie-simulator of een fit bike waarmee tijdens het fietsen uw fysieke positie kan worden aangepast en dynamisch wordt gemeten wat de lichaamshoeken zijn. Alleen via deze methode weet u zeker dat een fiets aanschaft die past bij uw lichaam en u niet het lichaam gaat laten passen op de fiets.

FIT THE BIKE TO YOUR BODY

NOT YOUR BODY TO THE BIKE